Výrobca: Vernier Software & Technology
Charakteristika mobilnej technológie: Senzor pH je možné použiť pri každom experimente, kde sa dá použiť tradičný pH meter. Senzor poskytuje výhodu automatického zberu údajov, ich grafického zobrazenia a analýzy. Typickými oblasťami jeho použitia je štúdium kyselín a alkálií, titrácia, monitorovanie zmien pH počas chemických reakcií a pod. Pri realizácii meraní sa pracuje v rozhraní softvéru Vernier Graphical Analysis™. Práca so senzorom a aj so softvérom je intuitívna, jednoduchá a zrozumiteľná (detailnejšie je uvedená v návode). Na prepojenie senzorov s notebookom je potrebné použiť interface (avšak je možné zakúpiť aj senzor s bluetoothovým pripojením – Go Direct pH senzor).
Dostupnosť: Bezplatná verzia softvéru Vernier Graphical Analysis™ je dostupná na tomto odkaze.
Jazyk: možnosť nastaviť slovenský jazyk
Technické požiadavky: Windows: Počítače s Windows® 10 verzia 21H2 alebo novšia, Windows 11 verzia 21H1 alebo novšia. USB port a Bluetooth®. macOS: Počítače s OS macOS® 11.7 alebo novší. USB port a Bluetooth. Linux: nie je podporovaný; Chromebook: Počítače s OS ChromeOS™ 108 alebo novší. USB port a Bluetooth. iOS Devices: Zariadenie s iOS alebo iPadOS® 15.7.6 alebo novší. Android Devices: Zariadenie s Android™ 10 alebo novší. Progressive Web App: Doplnok pre prehliadač Chrome™.
Užívateľská náročnosť: nízka náročnosť
Návod na prácu s technológiou: Návod na prácu s technológiou je dostupný na tomto odkaze.
Limity a odporúčania pre prácu s technológiou: Ak nie je senzor dlhodobejšie používaný, je nevyhnutné ho nakalibrovať, pretože merania nemusia byť potom presné. Kalibračné roztoky (roztoky pH pufrov) sa dajú dokúpiť priamo k senzoru. Senzor by mal byť pri skladovaní ponorený do "odkladacieho roztoku" tak, aby jeho referenčná časť bola kontinuálne udržiavaná vlhká. Ak je sonda ponorená do roztoku, ktorý je zároveň miešaný, je dôležité zabrániť tomu, aby tyčinka/magnetická včielka narážala do elektródy - hrozí tak poškodenie senzoru.
Aktivity:
- Geografia:
- Skúmame pôdu (8. ročník/3. cyklus) - zámerom aktivity je rozvíjať u žiakov schopnosť skúmať vlastnosti vody a porozumieť faktorom, ktoré ovplyvňujú jej tvrdosť a vodivosť. Žiaci sa naučia experimentálne zisťovať množstvo rozpustených minerálnych látok vo vode, formulovať hypotézu, navrhnúť postup merania a interpretovať získané výsledky. Cieľom je, aby žiaci pochopili, že zloženie hornín v krajine ovplyvňuje kvalitu a tvrdosť vody, a uvedomili si praktický význam týchto poznatkov v každodennom živote.
- Chémia:
- Vplyv chemických faktorov na prírodu okolo nás (8. ročník/3. cyklus) - zámerom aktivity je posúdiť vplyv kyslých dažďov a solenia ciest na rast rastlín.
- Indikátory na školskom dvore (8. ročník/3. cyklus) - zámerom aktivity je pomocou prírodných indikátorov a pH senzora určiť pH rôznych látok a vytvoriť tak prírodnú pH stupnicu.
Zdroje literatúry:
PMS Delta s.r.o. (2008). PH-BTA pH senzor (preklad Peter Spišák). Michalovce: PMS Delta. Dostupné online.


