Senzor vodivosti
Výrobca: Vernier Software & Technology
Charakteristika mobilnej technológie: Jednoduchý a prehľadný mobilný digitálny prístroj, pomocou ktorého si žiaci môžu rýchlo zmerať vodivosť vody a koncentráciu rozpustených iónov a teplotu vzorky. Vďaka jasnému displeju a pomerne intuitívnemu ovládaniu ho bez problémov zvládnu používať aj mladší žiaci, ktorí sa len začínajú učiť pracovať s meracími prístrojmi. Prístroj vďaka svojej konštrukcii je vhodný na terénne merania na školskom dvore a aj na merania v školskej triede.
Dostupnosť: Dostupné v obchodoch s meracou a laboratórnou technikou. Potrebná aplikácia je voľne dostupná na: Download Vernier Graphical Analysis®
Jazyk: (slovenský (možné nastaviť)
Technické požiadavky:
- Windows: Počítače s Windows® 10 verzia 21H2 alebo novšia, Windows 11 verzia 21H1 alebo novšia. USB port a Bluetooth®.
- macOS: Počítače s OS macOS® 11.7 alebo novší. USB port a Bluetooth.
- Linux: nie je podporovaný; Chromebook: Počítače s OS ChromeOS™ 108 alebo novší. USB port a Bluetooth.
- iOS Devices: Zariadenie s iOS alebo iPadOS® 15.7.6 alebo novší.
- Android Devices: Zariadenie s Android™ 10 alebo novší.
- Progressive Web App: Doplnok pre prehliadač Chrome™.
Užívateľská náročnosť: nízka náročnosť
Návod na prácu s technológiou: Pripojte sondu k zariadeniu (napr. tablet, počítač alebo LabQuest). Zapnite pripojenú aplikáciu (napr. Vernier Graphical Analysis®) a ponorte sondu do vzorky vody tak, aby bola elektróda úplne ponorená, ale nepresiahla označenú čiaru. Spustite meranie v aplikácii – hodnoty vodivosti a teploty skúmanej vzorky sa zobrazia na obrazovke. Počkajte, kým sa hodnota ustáli (zvyčajne pár sekúnd). Výsledky môžete zaznamenať alebo uložiť priamo v aplikácii pre ďalšiu analýzu. Po meraní sondu opláchnite čistou vodou a uložte na bezpečné miesto.
Limity a odporúčania pre prácu s technológiou: Pre prácu so zariadením je potrebné zabezpečiť nabitú batériu.
Aktivita:
- Geografia - Tvrdosť a vodivosť vody (Zámerom aktivity je rozvíjať u žiakov schopnosť skúmať vlastnosti vody a porozumieť faktorom, ktoré ovplyvňujú jej tvrdosť a vodivosť. Žiaci sa naučia experimentálne zisťovať množstvo rozpustených minerálnych látok vo vode, formulovať hypotézu, navrhnúť postup merania a interpretovať získané výsledky. Cieľom je, aby žiaci pochopili, že zloženie hornín v krajine ovplyvňuje kvalitu a tvrdosť vody, a uvedomili si praktický význam týchto poznatkov v každodennom živote.)


