Teplotný senzor

Meranie teploty prostredníctvom senzoru

  • Chémia, Geografia
  • 7. ročník, 8. ročník, 9. ročník
  • Energia, Interakcie, Látky, Regióny sveta, Výzvy a problémy súčasného sveta

Výrobca: Vernier Software & Technology

Charakteristika mobilnej technológie: Go Direct senzor teploty je z nerezovej ocele, tým pádom je odolný a dá sa použiť ako teplomer aj pri práci s kyselinami, hydroxidmi a pod. 

Dostupnosť: Bezplatná verzia softvéru Vernier Graphical Analysis™ je dostupná na tomto odkaze.

Jazyk: možnosť nastaviť slovenský jazyk

Technické požiadavky: Windows: Počítače s Windows® 10 verzia 21H2 alebo novšia, Windows 11 verzia 21H1 alebo novšia. USB port a Bluetooth®. macOS: Počítače s OS macOS® 11.7 alebo novší. USB port a
Bluetooth. Linux: nie je podporovaný; Chromebook: Počítače s OS ChromeOS™ 108 alebo novší. USB port a Bluetooth. iOS Devices: Zariadenie s iOS alebo iPadOS® 15.7.6 alebo novší. Android Devices: Zariadenie s Android™ 10 alebo novší. Progressive Web App: Doplnok pre prehliadač Chrome™. 

Užívateľská náročnosť: nízka náročnosť

Návod na prácu s technológiou: Návod na prácu s technológiou je dostupný na tomto odkaze.

Limity a odporúčania pre prácu s technológiou: Nedávajte senzor priamo do plameňa. Po použití vždy senzor dobre opláchnite. Go Direct senzor teploty je vyrobený z nerezovej ocele triedy 316 1, ktorá má vysokú odolnosť voči korózii pri používaní v školskom laboratóriu.Go Direct senzor teploty je možné ponoriť do vody na obmedzený čas. Ponorenie senzora má však vplyv na funkciu jeho rádia, pretože voda absorbuje väčšinu energie. Ak je senzor ponorený, spojenie s ním môže byť sťažené alebo aj nemožné, špeciálne ak sú v okolí elektrické rušivé signály, napríklad od púmp alebo od motorov. 

Aktivity:

  • Geografia:
    • Iné na mori, iné na súši (8. ročník/3. cyklus) - zámerom aktivity je umožniť žiakom porozumieť rozdielom v ohrievaní pevniny a vody a ich vplyvu na klímu jednotlivých oblastí. Žiaci prostredníctvom experimentu zisťujú, ako sa mení teplota pôdy a vody pri rovnakých podmienkach ohrievania, a na základe pozorovaní vysvetľujú pojem hmotnostná tepelná kapacita. Cieľom aktivity je, aby žiaci pochopili, ako rozdielne tepelné vlastnosti povrchov ovplyvňujú prúdenie vzduchu, tvorbu počasia a rozdiely medzi pevninským a prímorským podnebím.
    • Aby sa netopili (9. ročník/3. cyklus) - zámerom aktivity je rozvíjať u žiakov schopnosť skúmať vzťah medzi koncentráciou oxidu uhličitého a teplotou prostredia prostredníctvom jednoduchého experimentu modelujúceho skleníkový efekt. Žiaci si overia, že zvýšenie koncentrácie CO₂ vedie k zvyšovaniu teploty, čím pochopia základný mechanizmus globálneho otepľovania. Cieľom je, aby žiaci porozumeli významu skleníkových plynov, vedeli identifikovať ich zdroje v okolí a uvedomili si dopady ľudskej činnosti na klimatické zmeny a topenie ľadovcov v polárnych oblastiach.

 

  • Chémia:
    • Čo vplýva na vyparovanie vody (7. ročník/3. cyklus) - žiaci skúmajú, ako teplota a pôvod vody (pitná vs. jazierková) ovplyvňujú intenzitu vyparovania, pričom využívajú digitálny teplomer.
    • Vplyv farby a izolačných materiálov nádoby na zmenu teploty vody a vzduchu (7. ročník/3. cyklus) - Žiaci skúmajú, ako farba a izolácia nádoby ovplyvňuje zmenu teploty vody a vzduchu v nej. Overujú, či tmavšie povrchy a tepelné izolanty ovplyvňujú rýchlosť ohrievania pri vystavení slnečnému žiareniu. 
    • Chémia kompostovania (8. ročník/3. cyklus) - žiaci počas dlhodobého merania sledujú, ako sa mení koncentrácia CO₂, teplota a objem kompostu, čo im umožňuje pochopiť, že kompost je živé, mikrobiómne prostredie s aktívnymi chemicko-biologickými procesmi. Aktivita rozvíja ich zručnosť formulovať výskumnú otázku, zaznamenávať a analyzovať údaje pomocou senzorov a formulovať závery.

 

Zdroje literatúry:

PMS Delta s.r.o. (2008). Senzor teploty (preklad Peter Spišák). Michalovce: PMS Delta. Dostupné online