Zväčšovacie sklo

Zväčšovanie pozorovaných objektov

  • Biológia, Geografia
  • 5. ročník, 6. ročník, 8. ročník
  • Ekosystém, Geografia v teréne, Organizmus

Zväčšovacie sklo

Výrobca: Google Commerce Ltd

Charakteristika mobilnej technológie: Zväčšovacie sklo je jednoduchá a prehľadná aplikácia, pomocou ktorej si žiaci môžu zväčšiť pozorované objekty a zároveň si ich aj odfotiť. Vďaka intuitívnemu ovládaniu ju bez problémov zvládnu používať aj mladší žiaci, ktorí ešte len začínajú pracovať s digitálnymi technológiami.

Dostupnosť: Mobilnú aplikáciu je možné voľne stiahnuť na odkaze Zväčšovacie sklo

Jazyk: slovenský

Technické požiadavky:

  • iOS Devices: Zariadenie s  iOS alebo iPadOS® 15.1 alebo novší.
  • Android Devices: Zariadenie s Android 7.0 alebo novší.

Uživateľská náročnosť: nízka náročnosť

Návod na prácu s technológiou: Po nainštalovaní a spustení je aplikácia okamžite pripravená na pozorovanie.

  • Kliknutím na symbol lupy žiaci môžu zväčšovať alebo zmenšovať pozorovaný objekt.  
  • Kliknutím žiaci zapnú svetlo blesku.
  • Kliknutím môžu žiaci vytvoriť fotografiu pozorovaného objektu, ktorá sa uloží do pamäte smartfónu.
  • Jednoduchým klepnutím na pozorovaný objekt na displeji smartfónu sa obraz automaticky zaostrí. 

Limity a odporúčania pre prácu s technológiou: Na inštaláciu mobilnej aplikácie je potrebné internetové pripojenie. Po nainštalovaní však aplikácia funguje aj bez prístupu na internet.

Aktivity:

  • Biológia:
  • Čo hovoria lišajníky? (Zámerom aktivity je preskúmať využitie lišajníkov ako bioindikátorov kvality ovzdušia. Žiaci sa naučia rozlišovať typy stielok, identifikovať druhy lišajníkov na školskom dvore a hodnotiť kvalitu ovzdušia. Zároveň identifikujú zdroje znečistenia a pochopia význam čistejšieho ovzdušia pre človeka a iné organizmy.)
  • Aj listy majú svoje tajomstvá (Zámerom aktivity je uviesť význam listu pre rasstliny, porovnať rozdiely v stavbe listu uhličnatých a listnatých stromov a kategorizovať listy podľa tvaru a žilnatiny).
  • Čaro kvetov (Zámerom aktivity je rozlíšiť časti kvetu  a opísať význam opelenia a oplodnenia.)
  • Poschodia (Zámerom aktivity je poznávanie štruktúry lesného spoločenstva a jeho vrstiev (etáží) prostredníctvom identifikácie organizmov, ktoré sú typické pre jednotlivé vrstvy lesa. Žiaci zároveň lepšie pochopia význam rastlín pre život iných organizmov.)

  • Spojenci (Zámerom aktivity je spoznávanie lišajníkov a ich významu v prírode. Žiaci sa naučia rozlišovať typy stielok, popísať stavbu tela lišajníka a uviesť konkrétne príklady rodových a druhových názvov. Súčasne si osvoja poznatky o ekologickej úlohe lišajníkov a ich význame pre iné organizmy.)  

 

  • Geografia:
  • Nie je zrno ako zrno (Zámerom aktivity je rozvíjať u žiakov schopnost pozorovať a viesť k porozumeniu rozdielov medzi pôdnymi druhmi na základe ich zrnitosti a fyzikálnych vlastností. Žiaci sa naučia odoberať a analyzovať vzorky pôdy, porovnávať veľkosť pôdnych zŕn a určovať pôdny druh podľa získaných údajov. Cieľom je, aby žiaci pochopili vzťah medzi vlastnosťami pôdy a jej využitím v poľnohospodárstve či stavebníctve a uvedomili si význam poznania pôdnych druhov pre prax aj ochranu prírody.)