Aktivity z biológie

Zbierka aktivít z biológie obsahuje tieto aktivity:

 

Názov

Komponent

(tematický celok)

Odporúčaný ročník

Obsahové zameranie

A predsa sa hýbe

Ekosystém

(Interakcie v ekosystéme)

9.

Spoznávanie vodných ekosystémov a ich charakteristických vlastností. Vzťah medzi fyzikálnymi vlastnosťami vody a výskytom organizmov vo vodnom prostredí.

Čo hovoria lišajníky?

Ekosystém

(Dôsledky narušenia biotickej a/alebo abiotickej zložky ekosystému)

8./9.

Spoznávanie lišajníkov na školskom dvore. Význam lišajníkov ako bioindikátorov kvality ovzdušia a identifikovanie zdrojov znečistenia.

Od vodovodu k jazierku

Ekosystém

(Dôsledky narušenia biotickej a/alebo abiotickej zložky ekosystému)

9.

Hodnotenie kvality vody z rôznych zdrojov. Príčiny znečistenia vody a dôsledky jej znečistenia pre životné prostredie a človeka.

Zachytí dosť vody?

Zem

(Neživá príroda a jej poznávanie)

9.

Spoznávanie významu zadržiavania vody v krajine pre organizmy. Zistenie retenčnej schopnosti pôdy na školskom dvore. Návrh opatrení na zvýšenie schopnosti pôdy zadržiavať vodu.

Ako chladia rastliny?

Organizmus

(Základné životné procesy organizmov)

8.

Skúmanie vplyvu rastlín na teplotu a vlhkosť vzduchu okolitého prostredia.

Hluk v našom okolí

Interakcie

(Životné prostredie organizmov a človeka)

8.

Identifikácia zdrojov hluku v okolitom prostredí a spoznávanie jeho vplyvu na organizmy, vrátane človeka.

Sila Slnka

Energia

(Základné životné procesy organizmov)

8.

Spoznávanie významu slnečnej energie pre živé organizmy. Dokázanie energie slnečných lúčov.

Čo dýchame?

Interakcie

(Životné prostredie organizmov a človeka)

8.

Identifikácia možných zdrojov znečistenia ovzdušia v obci alebo meste. Skúmanie vplyvu znečistenia ovzdušia na organizmy, vrátane človeka.

Kyslé z neba

Interakcie

(Životné prostredie organizmov a človeka)

8.

Spoznávanie vplyvu kyslých dažďov na živé organizmy. Preskúmanie výskytu kyslých dažďov v obci alebo meste. Návrh opatrení na zvýšenie informovanosti o vplyve kyslých dažďov.

Tvorba elektronického herbára

Ekosystém

(Interakcie v ekosystéme)

6.

Spoznávanie častí rastlín a ich funkcií. Význam rastlín a ich úloha v udržiavaní druhovej rozmanitosti spoločenstiev organizmov.

Čo drží rastlinu?

Organizmus

(Stavba tela rastlín a húb)

6.

Poznávanie významu stonky pre rastlinu. Porovnávanie rozdielov  v stavbe stebla, byle a stvolu.

Aj listy majú tajomstvá

Organizmus

(Stavba tela rastlín a húb)

6.

Spoznávanie významu listov pre rastlinu. Porovnávanie rozdielov v stavbe listov medzi rastlinami. Kategorizovanie listov podľa tvaru a žilnatiny.

Čaro kvetov

Organizmus

(Stavba tela rastlín a húb)

6.

Poznávanie častí kvetu. Opísanie procesu opelenia a oplodnenia.

Kde im je lepšie

Ekosystém

(Spoločenstvá organizmov)

5.

Zisťovanie faktorov, ktoré ovplyvňujú výskyt rastlín v prírode. Kategorizácia rastlín podľa ich nárokov na prostredie a ich význam rastlín pre život iných organizmov.

Poschodia

Ekosystém

(Spoločenstvá organizmov)

5.

Poznávanie štruktúry lesného spoločenstva a jeho vrstiev (etáží). Význam rastlín pre život iných organizmov.

Potravový reťazec školského dvora

Ekosystém

(Spoločenstvá organizmov)

5.

Spoznávanie potravových vzťahov medzi organizmami na školskom dvore a zostavenie potravového reťazca.

Stromy školského dvora: určovanie podľa kôry

Ekosystém

(Spoločenstvá organizmov)

5.

Spoznávanie stromov a ich charakteristických znakov. Význam stromov pre životné prostredie a ich úloha v spoločenstve.

Spojenci

Ekosystém

(Spoločenstvá organizmov)

5.

Spoznávanie lišajníkov a ich významu v prírode.