Aktivity z chémie

Zbierka aktivít z chémie obsahuje tieto aktivity:

 

Názov

Komponent

(tematický celok)

Odporúčaný ročník

Obsahové zameranie

Vzduch okolo nás

Ekosystém

(Látky a ich vlastnosti)

7.

Žiaci sa oboznámia s detektorom na meranie kvality ovzdušia a následne na základe predloženého výskumného problému majú analyzovať kvalitu ovzdušia na rôznych stanovištiach (napr. v triede, pri ceste, na školskom dvore pod stromami a pod.). Po realizácii aktivity si majú žiaci tiež vyhľadať informácie, na základe ktorých dokážu porovnať prachové častice PM1, PM2,5 a PM10 z hľadiska ich vzniku a vplyvu na ľudský organizmus.

Čo vplýva na vyparovanie vody

Látky

(Látky a ich vlastnosti)

7.

Žiaci skúmajú, ako rôzne faktory – najmä teplota, pôvod vody (pitná vs. jazierková) a pôsobenie slnečného žiarenia – ovplyvňujú rýchlosť vyparovania vody. Prostredníctvom bádateľskej aktivity si overujú svoje hypotézy a merajú teplotu vody digitálnym teplomerom. Porovnávajú výsledky meraní, formulujú závery a diskutujú o tom, prečo sa vyparovanie líši v závislosti od prostredia a vlastností vody. Aktivita rozvíja pozorovacie, experimentálne a komunikačné zručnosti žiakov a podporuje ich pochopenie fyzikálno-chemických procesov prebiehajúcich v prírode.

Vplyv farby a izolačných materiálov nádoby na zmenu teploty vody a vzduchu

Interakcie; Energia

(Látky a ich vlastnosti)

7.

Žiaci prostredníctvom bádateľskej aktivity skúmajú, ako farba a použité izolačné materiály ovplyvňujú zmenu teploty vody a vzduchu pri vystavení slnečnému žiareniu. Merajú teplotu pomocou digitálneho teplomera a porovnávajú výsledky medzi nádobami rôznych farieb (tmavé, svetlé, priehľadné) a s rôznou izoláciou (napr. alobal, látka). Na základe získaných údajov formulujú závery o tom, ktoré faktory vplývajú na rýchlosť ohrievania látok a ako sa tieto princípy uplatňujú v bežnom živote. Aktivita rozvíja pozorovacie a experimentálne zručnosti žiakov a podporuje ich chápanie premeny energie.

Skúmanie UV žiarenia okolo nás

Energia

(Významné chemické prvky a zlúčeniny)

8.

Žiaci sa oboznámia s pojmom UV žiarenie, s jeho rôznymi typmi (UVA, UVB a UVC) a s pojmom UV index, s ktorým sa často stretávajú aj v bežnom živote (napr. pri predpovedi počasia). Úlohou žiakov je následne prostredníctvom bádateľskej aktivity posúdiť vplyv rôznych faktorov (napr. tieň, sklo) na intenzitu UV žiarenia dopadajúceho na Zem. Žiaci tiež zisťujú, aký vplyv môže mať UVA a UVB žiarenie na ľudské zdravie, ktoré ďalšie faktory môžu ovplyvniť intenzitu UV žiarenia a aký vplyv má človek na zvyšovanie intenzity UV žiarenia dopadajúceho na zemský povrch.

UV žiarenie a opaľovacie krémy

Energia

(Významné chemické prvky a zlúčeniny)

8.

Žiaci sa oboznámia s pojmom SPF, ktorý býva často kľúčový pri výbere rôznych opaľovacích krémov. Úlohou žiakov je prostredníctvom bádateľskej aktivity porovnať rôzne typy opaľovacích krémov (s rôznymi SPF faktormi) z hľadiska ich ochrany pred UV žiarením. Žiaci si tiež v rámci rozšírenia svojich vedomostí vyhľadajú na internete tri mýty o opaľovacích krémoch, poznačia si ich, opravia ich a diskutujú o nich so svojimi spolužiakmi.

UV žiarenie a okuliare

Energia

(Významné chemické prvky a zlúčeniny)

8.

Žiaci sa oboznámia s významom a funkciou slnečných okuliarov, ktoré by mali blokovať nebezpečné UV žiarenie. Následne by mali žiaci prostredníctvom skúmania porovnať rôzne typy okuliarov (slnečné a dioptrické okuliare, lacné a drahšie slnečné okuliare) vzhľadom na intenzitu prepusteného/množstva blokovaného UVA a UVB žiarenia. Žiaci sú tiež konfrontovaní s častými mylnými predstavami spočívajúcimi v tom, že slnečné okuliare vôbec nemusíme nosiť v zime alebo že slnečné okuliare s tmavými sklami vždy ochránia náš zrak pred UV žiarením.

Vplyv chemických faktorov na prírodu okolo nás

Látky

(Významné chemické prvky a zlúčeniny)

8.

Žiaci majú prostredníctvom bádateľskej aktivity posúdiť vplyv kyslých dažďov a solenia ciest na rast rastlín hrachu siateho. Aktivita je dlhodobá (cca 1 mesiac), a preto je rozdelená na niekoľko etáp. Po realizácii aktivity a vyhodnotení výsledkov žiaci hľadajú na internete spôsoby, ako v zime posypávať cesty šetrnejšie k životnému prostrediu.

Indikátory na školskom dvore

Látky

(Významné chemické prvky a zlúčeniny)

8.

Žiaci sa oboznámia s pojmom antokyány, ktoré sú schopné meniť svoje sfarbenie vplyvom pH prostredia, v ktorom sa nachádzajú, a preto ich môžeme nazvať aj prírodné indikátory. Úlohou žiakov je následne pomocou prírodných indikátorov a pH senzora určiť pH rôznych látok a vytvoriť tak „prírodnú“ pH škálu. Žiaci si po realizácii aktivity zároveň vyhľadajú na internete príklady ďalších rastlín, ktoré by mohli použiť ako prírodné indikátory.     

Chémia kompostovania

Látky

(Významné chemické prvky a zlúčeniny)

8.

Žiaci skúmajú chemické a biologické procesy prebiehajúce v komposte prostredníctvom dlhodobého merania množstva oxidu uhličitého, teploty a objemu kompostovanej hmoty. Pomocou senzorov analyzujú, ako sa tieto veličiny menia v rôznych častiach kompostu, a učia sa vysvetliť súvislosť medzi mikrobiálnou aktivitou a rozkladom organických látok. Aktivita vedie žiakov k pochopeniu, že kompostovanie je biochemický proces významný pre kolobeh uhlíka a udržateľnosť životného prostredia.

Vplyv rôznych faktorov na hrdzavenie

Látky

(Významné chemické prvky a zlúčeniny)

8.

Žiaci prostredníctvom bádateľskej aktivity skúmajú, ako rôzne faktory prostredia (vlhkosť, teplota, prítomnosť dažďa a slnečného žiarenia) ovplyvňujú proces hrdzavenia kovových predmetov. V rámci skupinovej práce sledujú a porovnávajú priebeh korózie na rôznych stanovištiach, merajú teplotu a vlhkosť vzduchu pomocou senzora CO₂ a tvorbou časozberného videa dokumentujú zmeny na povrchu kovu. Aktivita žiakom pomáha pochopiť, že hrdzavenie je chemická reakcia – oxidácia železa – a vedie ich k rozvoju bádateľských, digitálnych a prezentačných zručností.

Vplyv ľudskej činnosti na kvalitu vody

Látky

(Významné chemické prvky a zlúčeniny)

8.

Žiaci skúmajú, ako rôzne formy ľudskej činnosti – napríklad hnojenie, používanie posypovej soli či prítomnosť organického odpadu – ovplyvňujú kvalitu vody v prostredí. Pomocou chloridovej a dusičnanovej sondy analyzujú vzorky vody z rôznych miest školského dvora a porovnávajú ich chemické zloženie. Na základe výsledkov meraní formulujú závery o možných zdrojoch znečistenia a diskutujú o význame ochrany vodných zdrojov. Aktivita rozvíja bádateľské zručnosti, environmentálne myslenie a digitálnu gramotnosť žiakov.

Fermentácia pod drobnohľadom

Látky

(Zlúčeniny uhlíka)

9.

Žiaci sa oboznámia s procesom fermentácie ako chemickou reakciou, pri ktorej vzniká oxid uhličitý a etanol. V rámci bádateľskej aktivity skúmajú fermentačné procesy prebiehajúce v komposte a pomocou senzorov etanolových pár a CO₂ analyzujú ich priebeh. Cieľom aktivity je, aby žiaci pochopili význam fermentácie pre človeka i životné prostredie, rozvíjali svoje bádateľské zručnosti a naučili sa používať digitálne technológie na zber a vyhodnocovanie údajov.