Aktivity z geografie

Zbierka aktivít z geografie obsahuje tieto aktivity:

 

Názov

Komponent (tematický celok)

Odporúčaný ročník

Obsahové zameranie

Aby sme sa nestratili

Využívanie mapy ako zdroja informácií

(Zobrazovanie zeme)

5.

Žiaci sa oboznámia s významom tvorby mapy územia ako nástrojom na orientáciu v priestore. Naučia sa zaznamenávať polohu objektov do mapy a pomocou mierky vypočítajú vzdialenosť medzi vybranými bodmi. Na záver zhodnotia praktický význam kartografie v každodennom živote človeka.

Iba čiary?

Geografia v teréne

(Zobrazovanie zeme)

5.

Žiaci oboznámia s pojmami vrstevnica, kóta a nadmorská výška a ich významom pri zobrazovaní reliéfu krajiny. Prakticky si vyskúšajú vytvoriť jednoduchú vrstevnicovú mapu a pomocou nej vypočítať výškový rozdiel medzi dvoma bodmi. Na záver zhodnotia význam merania nadmorskej výšky pre orientáciu v teréne a tvorbu máp.

Presný ako hodinky

Zdroje geografického poznávania

(Planéta Zem)

5.

Žiaci sa oboznámia s významom poznania východu a západu Slnka pre orientáciu v čase a priestore. Na základe pozorovaní a dostupných údajov zdôvodnia, prečo sa časy východu a západu Slnka počas roka menia. Zároveň spoznajú význam moderných technológií pri diaľkovom skúmaní Zeme.

Ako sme na tom?

Výzvy a problémy súčasného sveta

(Slovensko)

8.

Žiaci oboznámia s látkami podieľajúcimi sa na znečistení ovzdušia, ako sú CO, CO₂ či PM2,5, a identifikujú zdroje prachových častíc v okolí školského dvora. Preskúmajú, ako sa kvalita ovzdušia mení počas roka, a vysvetlia možné príčiny týchto zmien.

Tvrdosť a vodivosť vody

Geografia v teréne

(Slovensko)

8.

Žiaci sa oboznámia s praktickým významom poznania tvrdosti vody a jej vplyvom na každodenný život. Pomocou meraní zistia tvrdosť vody vo vybraných vzorkách. Zároveň preskúmajú a opíšu vzťah medzi vodivosťou vody a jej tvrdosťou.

Skúmame pôdu

Geografia v teréne

(Slovensko

8.

Žiaci oboznámia s vplyvom vybraných pôdotvorných činiteľov na vlastnosti pôdy. Pomocou meraní zistia pH, prítomnosť dusičnanov a chloridov a vlhkosť odobratej vzorky pôdy. Zároveň uvedú príklady, ako môže človek svojou činnosťou tieto vlastnosti ovplyvniť.

Nie je zrno, ako zrno

Geografia v teréne

(Slovensko)

8.

Žiaci oboznámia s rôznymi pôdnymi druhmi. Naučia sa ich charakterizovať podľa základných vlastností, ako je textúra a schopnosť zadržiavať vodu. Zároveň zistia  rozdiel medzi pôdnymi druhmi a pôdnymi typmi.

Iné na mori, iné na súši

Regióny sveta

(Európa)

8.

Žiaci sa oboznámia s dôvodmi rozdielneho zahrievania pevniny a mora a pochopia, ako ovplyvňuje tepelné vlastnosti povrchu klímu. Preskúmajú rozdiely v podnebí jednotlivých častí Európy a vysvetlia, ako tepelná kapacita mora a pevniny ovplyvňuje teplotné pomery a počasie. Zároveň uvedú dôsledky týchto rozdielov pre život a hospodárske činnosti v regiónoch.

Aby sa netopili

Výzvy a problémy súčasného sveta 

(Polárne oblasti)

9.

Žiaci sa oboznámia s oxidom uhličitým ako skleníkovým plynom a jeho úlohou pri zvyšovaní priemernej globálnej teploty Zeme. Preskúmajú dopady rastúcej koncentrácie CO₂ na polárne oblasti. Zároveň identifikujú miestne zdroje CO₂ v okolí školy.